Drogi Odwiedzający!
Musisz wiedzieć, że zbieramy o Tobie informacje i niektóre Twoje dane osobowe. Spokojnie! Wykorzystujemy je legalnie i w sposób nieszkodzący Tobie.

Dlaczego wyświetlamy tę wiadomość?

Chcemy, byś wiedział, że na naszej stronie jesteś bezpieczny!




JAK CHRONIMY I PRZETWARZAMY TWOJE DANE?

  • Zapewniamy, że traktujemy dane osobowe ze szczególną starannością i przykładamy dużą wagę do ochrony Twojej prywatności.
  • Twoje dane osobowe gromadzimy i przetwarzamy jako GOŁEMBIEWSCY SP. z o.o. SP. K., będąc jednocześnie Administratorem zbioru danych osobowych.
  • Podając dobrowolnie swoje dane masz prawo dostępu do ich treści, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, z zastrzeżeniem, że odmowa podania danych lub ograniczenie ich przetwarzania może utrudnić kontakt z Tobą.
  • Twoje dane osobowe gromadzone i przetwarzane są wyłącznie w zakresie i celu niezbędnym do realizacji usługi i nie będą przetwarzane w innych celach, nie będziemy również ich używać do profilowania.
  • Dane osobowe przechowujemy wyłącznie na terenie EOG.
  • Twoje dane osobowe gromadzone i przetwarzane są zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2017. poz. 1219 t.j.).
  • Pamiętaj, że masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych.
ROZUMIEM

Początki, czyli wyprzedzająca swój czas Mazda Cosmo Sport 110S. Generacje Mazdy Cosmo.

MAZDA COSMO SPORT! Wszystkiego najlepszego z okazji 50tych urodzin! :D

Znacznie lepszym rozwiązaniem niż silnik tłokowy, drżący, ważący wiele byłby silnik z wirującym tłokiem. Historia silnika Wankla, mimo patentów z początku lat trzydziestych, zaczyna się w praktyce w 1957 roku. Właśnie wtedy udało się pokonać technologiczne bariery i odpalić prototyp jednostki. Zachwyt pierwszych licencjobiorców, jak NSU i Mercedesa nie trwał długo. Zużywające się uszczelnienia komór silnika rysowały pejzaż olbrzymiego wkładu w badania i rozwój, bez pewności sukcesu.

Mazda Cosmo na targach w Tokio w 1964 roku

Dopiero Mazda poradziła sobie na tyle, by w 1964 roku na jedenastych Targach Motoryzacyjnych w Tokio zaprezentować prototyp Mazdy Cosmo Sport. Z jednej strony silnik Wankla, a z drugiej design niepodobny do niczego, co dotychczas prezentowali japońscy producenci. Prototyp był bardzo atrakcyjny i wyprzedzał swój czas. Nie dziwi więc fakt, że pojawiły się pierwsze zamówienia. W 1965 roku Mazda wyprodukowała osiemdziesiąt przedprodukcyjnych samochodów testowych, testowanych przez inżynierów i dealerów.

Mazda Cosmo na targach w Tokio

 

PIERWSZY SPORTOWY MODEL MAZDY

Mazda Cosmo SportPrawdziwy przełom następuje w 1967 roku. Marzenie staje się rzeczywistością. Mazda wprowadza do seryjnej produkcji samochód Mazdę Cosmo Sport i pierwszy na świecie silnik rotacyjny z dwiema komorami. Silnik produkowano na licencji NSU-Wankla, a jego wprowadzenie do produkcji było możliwe dzięki pracy legendarnego Rotary Engine Development Committee (więcej o nim pisałem w artykule o historii silnika Wankla).

Mazda Cosmo Sport L10A

Eksportowym oznaczeniem modelu Cosmo było 110S. Dlaczego 110? Z pojemności 968ccm uzyskano 110KM. Mamy tu do czynienia z autem nietuzinkowym nie tylko ze względu na wygląd. 110KM, czy później 128KM uzyskanych w 1968 roku z pojemności jednego litra – to robiło wrażenie! Tę zaskakującą dynamikę podkreślało czwarte miejsce zdobyte w 84-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring.

“Judged on the basis of engine size, weight and cost, the 110S accelerates faster and goes faster than any other car in the world.” mówił niepokornie tekst z broszury reklamowej Mazdy.

Mazda Cosmo Sport (Mazda Cosmo 110 S)

Wprowadzenie Cosmo obróciło się w wielki sukces. Przecież także dziś podziwiamy elegancję i niezwykły design. Co dopiero pięćdziesiąt lat temu. Dlaczego 110S to już wyjaśniliśmy. A dlaczego Cosmo? W latach sześćdziesiątych wyobraźnia ludzi była skierowana w przestrzeń pozaziemską. Szeroko omawiano podbój kosmosu oraz rywalizację między narodami o pierwszeństwo postawienia stopy poza Ziemią, jak i inne osiągnięcia kosmiczne. Także Mazda miała swój wyjątkowy wkład w wyścig kosmiczny. Uważny obserwator znajdzie w modelu Cosmo Sport odważne odniesienia do tej właśnie tematyki.


Mazda Cosmo Sport 1967

Mazda Cosmo Sport 1967

CO TAK NAPRAWDĘ WYDARZYŁO SIĘ W TYCH LATACH?

Mazda Cosmo Sport

Z jednej strony przełom technologiczny silnika rotacyjnego, który po wielu latach prób i marzeń ujrzał światło dzienne w seryjnej produkcji. Jak czytamy w materiałach Mazdy z tamtego czasu: „Cosmo triggered Mazda's engine development. The used rotary engine became a focal point of engineering breakthrough - one that would affect Mazda's entire technology team." Pojawiło się silnie świecące, zielone światło dla dalszego rozwoju projektu silnika rotacyjnego. Mazda odmieniała silnik Wankla przez wszystkie przypadki. Dodawała kolejne rotory, dodawała turbinę czy turbiny, czyniła ten silnik czystszym i bardziej efektywnym, używała wodoru.


Mazda Cosmo Sport z silnikiem Wankla

Dzięki postawieniu na silnik Wankla, Mazda zyskała swój bardzo znaczący i atrakcyjny wyróżnik. Choć większość firm produkujących samochody próbowała użyć jednostkę Wankla, żadna inna nie zrobiła tego z sukcesem. Działania członków legendarnego Oddziału Rozwoju Silnika Wankla, nazywających siebie „czterdziestoma siedmioma samurajami silnika Wankla” stworzyły w Maździe bardzo mocnego ducha „rotary spirit”. Ci technologiczni rebelianci z sukcesem przeciwstawili się konwencji, pokonali liczne napotkane trudności i odnieśli zwycięstwo. Bardzo jednoczące. Na przestrzeni lat „rotary spirit” pokazuje się w Maździe w postaci silnika w obiegu Millera czy ultra wysokiej kompresji silnika w technologii SkyActiv. Dziś z niecierpliwością czekamy na rewolucyjny przełom SkyActivX.


Mazda Cosmo Sport w salonie

Ponadto pokazując Cosmo Sport, Mazda stworzyła swój unikalny język designu, będący punktem referencyjnym dla wielu projektantów i firm. Ten unikalny język designu jest kontynuowany dziś, w postaci dojrzałej już stylistyki „KODO dusza ruchu”.

Co najważniejsze nastąpił przełom w historii Mazdy. Tak naprawdę sądzę, że wydarzyło się coś więcej. Mazda wywalczyła sobie przepustkę do całego ówczesnego motoryzacyjnego świata. Mazdy stały się tak pożądane, że silnik Wankla montowano w Mazdach sportowych, rodzinnych, pickupach, a nawet autobusach.


BIAŁY KRUK

Mazda Cosmo Sport - zachowany egzemplarzCosmo Sport nie był samochodem masowym, pełnił raczej funkcję przynęty, tzw. „halo car” lub „eye catcher”. Biorąc pod uwagę fakt, że od maja 1967 roku do września 1972 roku ręcznie zbudowano zaledwie 1519 sztuk, dziś Cosmo Sport 110 jest bardzo pożądanym i unikatowym modelem kolekcjonerskim. Na dobrze zachowany egzemplarz trzeba wydać około sto tysięcy euro. Uwaga! Kierownica tylko po prawej stronie!

 


Dane techniczne Mazdy Cosmo Sport
Seria 1
Produkcja maj 1967 - lipiec 1968
Oznaczenie typu L10A
Waga pojazdu 940 kg
Moc 110KM
Prędkość maksymalna 185 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,7 sek. (deklarowana), 8,2 sek. (podobno rzeczywista)
Skrzynia biegów 4 biegowa
Produkcja 343 sztuk
Seria 2
Produkcja lipiec 1968 - wrzesień 1972
Oznaczenie typu L10B
Waga pojazdu 960 kg
Moc 128KM
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,1sek. (deklarowana), 7,7 (podobno rzeczywista)
Skrzynia biegów 5 biegowa
Produkcja 1176 sztuk
Cena podczas wprowadzenia modelu w 1968 roku 1.48 milionów yenów (=$US 4100)
Silnik Wankla
Aluminiowe housingi rotorów
Aluminiowe boczne housingi
Boczne porty wchodzące (2 na rotor)
Port Peripheral wydechowy
Dwie świece zapłonowe na rotor
Pojemność 491ccm x 2 rotory
Długość 4140mm
Szerokość 1595mm
Wysokość 1165mm
Pomiędzy osiami 2200mm

 

Od razu niespodzianka!

Zdjęcia Cosmo, które miałem przyjemność oglądać, otwierać, przymierzać. Nie wiedziałem, że marzenia się spełniają tak szybko! Zwróćcie uwagę na liczne ciekawe detale.

Mazda Cosmo Sport z bliska

Mazda Cosmo Sport logo z bliska

Mazda Cosmo Sport - podniesiona maska

Mazda Cosmo Sport silnik z bliska

Mazda Cosmo Sport (110S) generacja pierwsza L10B

Mazda Cosmo Sport oznaczenie serii L10B

Mazda Cosmo Sport logo

Mazda Cosmo Sport zbliżenie na drzwi kierowcy

Mazda Cosmo Sport detale

Mazda Cosmo Sport miejsce kierowcy

Mazda Cosmo Sport - detale

Mazda Cosmo Sport szoferka

Mazda Cosmo Sport tablica rozdzielcza

Mazda Cosmo Sport karoseria

Mazda Cosmo Sport nadwozie

Mazda Cosmo Sport profil z bliska

Mazda Cosmo Sport koło z bliska

Mazda Cosmo Sport profil

Mazda Cosmo Sport z tyłu

Mazda Cosmo Sport z tyłu

Mazda Cosmo Sport z tyłu

Mazda Cosmo Sport na tle Mazdy RX-8

Mazda Cosmo Sport, Mazda RX-7, Mazda RX-8

Mazda Cosmo Sport i Mazda RX-7 oraz mazda RX-8

Mazda Cosmo Sport w lustrze innego auta

 

 

CZTERY GENERACJE COSMO

Wszystkie generacje Mazdy Cosmo dumnie wyprzedzały swój czas. Zobaczmy:

  • Pierwsza generacja Cosmo L10A i L10B, o której pisałem wyżej.
  • Druga generacja CD (produkowane od 1975 do 1981).
  • Trzecia generacja HB Cosmo (1981 do 1989).
  • Czwarta generacja JC czyli Eunos Cosmo (1990 do 1996).

Dla jasności dalszych opisów podpowiem, że nazwa Cosmo została zachowana tylko dla rynku japońskiego.

Druga generacja Mazdy Cosmo czyli CD (1975-1981) była nazywana na zachodzie RX-5 (gdy występowała z silnikiem Wankla) lub Mazdą 121. W Japonii Cosmo występowała dodatkowo z oznaczeniem AP (Anti Pollution) na znak skutecznej walki z emisją szkodliwych dla środowiska substancji. Cosmo drugiej generacji była wielkim sukcesem z ilością 50 000 sztuk sprzedanych w Japonii w pierwszym tylko roku. W pozostałych częściach świata większym sukcesem cieszyły się modele z tradycyjnym silnikiem, głównie ze względu na niższą cenę.

Mazda Cosmo CD (Mazda RX-5 lub Mazda 121)

Mazda Cosmo CD

 

NAJSZYBSZE JAPOŃSKIE AUTO!

Mazda Cosmo Coupe HB
Trzecia generacja Mazdy Cosmo (1981-1989) oznaczona kodem HB miała dwóch braci bliźniaków, Mazdę 929 oraz Mazdę Luce. Dodatkowo seria HB była jedyną, w której klienci mieli do wyboru silniki diesla, standardowe benzynowe lub rotacyjne benzynowe. W Cosmo HB były montowane silniki Wankla oznaczone 12A, 12A-turbo oraz 13A. Co ciekawe, do wprowadzenia Nissana R30 Skyline RS, było to najszybsze auto sprzedawane w Japonii.

Mazda Cosmo HB

Mazda Cosmo HB - tablica rozdzielcza

 

LUKSUSOWE GT: EUNOS COSMO

Mazda Eunos Cosmo JC z bliska
Czwarta generacja Mazdy Cosmo, występująca pod nazwą Eunos Cosmo (1990-1996) była oznaczona kodem JC. Czteroosobowe coupe występowało z pierwszym na świecie ekranem dotykowym, z satelitarną nawigacją i niestety kierownicą wyłącznie po prawej stronie. Jeden z najbardziej luksusowych samochodów Mazdy, Eunos Cosmo miał być jednym z trzech modeli, które zostaną podwaliną luksusowej marki Amati. Amati miała być stworzona jako luksusowa japońska marka Mazdy analogicznie do Lexusa Toyoty czy Infiniti Nissana.

 

Mazda Eunos Cosmo JC logo

Ten luksusowy, superszybki samochód występował m.in. z pierwszym i jedynym seryjnie produkowanym trzyrotorowym silnikiem 20B-REW wyposażonym jednocześnie w twin turbo (stąd „W” na końcu 20B-REW). Legitymował się mocą oficjalną 280KM, a jednostajnie rozłożony wysoki moment obrotowy zapewniał doskonałe wrażenia z jazdy. Samochód był oferowany w cenie przekraczającej dzisiejsze dwieście tysięcy złotych, co sprawia, że to najdroższy seryjny samochód z silnikiem Wankla. Oczywiście Eunos Cosmo występował też w wersjach ze słabszymi silnikami (13B-REW) i nieco mniej prestiżowym wyposażeniem. Co ciekawe, silnik 20B-REW był wielokrotnie wykorzystywany do rajdowych wersji Mazd. To już osobna, ciekawa historia :) Niestety, fanom prawdziwych GT chcących posiadać Eunosa Cosmo może nie spodobać się fakt, że kierownica jest tylko po prawej stronie. Damn!

Dziękuję za lekturę, Paweł Gołembiewski

Mazda Eunos Cosmo JC - czwarta generacja Mazdy CosmoMazda Eunos Cosmo JC profil

Mazda Eunos Cosmo JC - wnętrze modelu

Silnik w modelu Mazda Eunos Cosmo JC

Tablica rozdzielcza Mazdy Eunos Cosmo JC

Mazda Eunos Cosmo JC z tyłu

Mazda Cosmo Eunos JC

Mazda Cosmo Eunos JC profil

Użyte zdjęcia pochodzą m.in. z archiwów Mazdy (mazda-press.com) oraz są autorstwa m.in.: Taisyo (利用者), Bena Hsu, Arkadiusza Dalaka i Grzegorza Wielickiego.

Silnik Wankla, fakty i mity o Rotary eXperimental, RX7 oraz RX8

i wiele, wiele więcej...
znajdziesz w kompendium Pawła Gołembiewskiego

 

poznaj nasze marki