Wymiana rozrządu
Każdy silnik spalinowy wymaga do pracy paliwa i powietrza dostarczonych do cylindrów w odpowiednim momencie. Układ rozrządu zapewnia synchronizację wału korbowego i wałka rozrządu, dzięki czemu zawory w silniku otwierają się i zamykają w odpowiednim momencie. Jest to niezwykle ważne dla zachowania płynności pracy jednostki napędowej oraz chroni zawory przed uderzeniem przez nawracający tłok, co mogłoby skończyć się bardzo poważną awarią. Są to najważniejsze powody, dla których okresowa wymiana rozrządu (sprawdź w cenniku) w Mazdach jest konieczna.
Dlaczego wymiana rozrządu jest niezbędna?
Synchronizacja wału korbowego i wałka rozrządu odbywa się z pomocą pasków, które wykonane są z elastycznych tworzyw. Z czasem materiał traci swoje właściwości i staje się podatny na uszkodzenia mechaniczne lub zerwanie.
Nagłe zakłócenie ciągłości sekwencji z powodu utraty paska lub przeskoczenia kilku zębów na kołach zębatych doprowadzić może do uszkodzenia zaworów, tłoków lub nawet bloku silnika.
Za taką naprawę serwis mechaniczny wystawi bardzo słony rachunek.
Okresowa wymiana rozrządu pozwala uniknąć takich niespodzianek!
Nie wszystkie silniki montowane w samochodach marki Mazda posiadają rozrząd wyposażony w klasyczne paski. Na przykład w przypadku modeli z jednostkami napędowymi SkyActive synchronizacja elementów rozrządu realizowana jest z użyciem łańcucha. Jest to rozwiązanie znacznie trwalsze – stalowe ogniwa są bardziej odporne na zerwanie i wolniej się zużywają.
Nie oznacza to jednak, że wymiana rozrządu w takich konstrukcjach nie jest konieczna – po prostu przeprowadza się ją w dłuższych odstępach czasu. Sygnałem mówiącym o możliwych problemach z łańcuchem jest zwykle coraz głośniejsza praca rozrządu.
Przeczytaj, jak często wymieniać rozrząd!
Wymiana rozrządu
Jak często wymieniać rozrząd?
Każda Mazda jest nieco inna i nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie o moment wymiany rozrządu. Wiele zależy od konstrukcji, wieku i przebiegu konkretnej jednostki napędowej, w którą zaopatrzona jest dana Mazda. Wymiana rozrządu konieczna jest czasami już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, ale spotkać można także auta, w których ta czynność może być wykonywana dopiero po osiągnięciu przebiegu 200.000 kilometrów.
Sygnałem do odwiedzenia serwisu mogą być niepokojące dźwięki spod maski. W przypadku zakupu auta z niepewną historią wymiana rozrządu powinna być czynnością rutynową, gdyż niejednokrotnie trudno jednoznacznie określić stan pasków i elementów synchronizujących pracę silnika.
Wymiana rozrządu w ASO
Decydując się na wymianę elementów rozrządu w samochodach marki Mazda, zawsze warto robić to w profesjonalnej stacji przy użyciu oryginalnych części.
Jakość zamienników bardzo często pozostawia wiele do życzenia, a niewielka oszczędność na dobrej jakości paskach skończyć może się słonym rachunkiem za generalny remont silnika uszkodzonego w wyniku nagłej awarii rozrządu.
Zobacz pełen zakres usług na: Serwis mechaniczny
Więcej informacji o wymianie rozrządu uzyskać można pod numerem (22) 77 33884, lub odwiedzając nasz serwis mechaniczny – Warszawa, ul. św. Wincentego 92.
ZOBACZ, ILE KOSZTUJE WYMIANA ROZRZĄDU!